Tarkoituksenamme on, että alkaisin maalaamaan ikoneita päivisin ja Teuvo pitäisi huushollia sillä aikaa pystyssä.  Huomaan, että minun on tosi vaikeaa luovuttaa ohjaksia pois ja toisaalta vaikea aloittaa "säännöllinen päivätyö".  Asiaa vaikeuttaa tietysti sekin, ettei minulla vielä ole erillistä työhuonetta. Toivottavasti saan sellaisen tai sitten Teuvon ja minun täytyy luopua makuuhuoneestamme.  Se voi tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa, jos huone ei pysy riittävän lämpimänä talvella.

Eilen illalla laitoimme navakasta tuulesta huolimatta pitkästä aikaa verkot veteen. Vene keinui aika tavalla enkä suostunut enää tänään lähtemään nostamaan verkkoja.  Vene on tukeva ja se pysyy kyllä pystyssä, mutta meidän on otettava Olivia mukaan ja se tuntui liian vaaralliselta kovassa tuulessa.  Teuvo lähti sitten yksin ja hän saikin hyvän kalansaaliin: 10 siikaa, 15 kampelaa ja 7 isohkoa ahventa.  Teuvo jätti veneen saaren itäkärkeen, koska vene ei oikein liikkunut kovaan vastatuuleen. Myöhemmin kuulimme, että joku saarelaisista oli lähtenyt perään, kun Teuvoa ei kuulunut takaisin.  Teuvo oli nähnyt veneen ja huolestunut puolestaan, miten tuo toinen vene mahtaa selvitä kovassa aallokossa! Veneilijä oli kuitenkin nähnyt Teuvon rantautuvan ja hänen palattuaan tieto oli kiirinyt saaressa, että uusi asukas on turvassa.  Tieto kalansaaliistamme oli myös saarelaisten tiedossa.  Täällä ei voi tehdä mitään salassa! Toisaalta se luo turvallisuuttakin näin tuulisessa paikassa.

Teuvolla meni melkein koko päivä peratessa kaloja ja putsatessa verkkoja. Minä purin kasseja ja yritin toipua matkapäivien aikaisista herätyksistä.  Iltapäivällä leivoin sämpylöitä, jotta lapset saavat evästä kouluun.  Jos koulupäivä kestää kolmeen, he ottavat välipalaa mukaansa viimeiselle välitunnille.  Ajattelin viimeistellä kurssilla maalaamaani ikonia tänään, mutta eihän minulle jäänyt aikaa.  Täytynee muuttaa asioiden priorisointia! 12 kotiäitivuoden jälkeen kotitöistä irtautuminen tuottaa vaikeuksia.

Tulevaa perjantaita ei voi myöskään laskea työpäiväksi.  Pistäydymme silloin Hannan kanssa hammaslääkärillä.  Lähdemme aamukuuden laivalla ja otamme sitten Pärnaisten satamasta automme.  Sillä ajamme lautalle, joka vie Korppoon saarelle ja sieltä löytyy hammaslääkäri.  Takaisin palaamme illalla kuuden laivalla ja kotona olemme noin klo 23.00.  Täällä ei voi olla kovin hätäinen, kun lääkärimatkakin kestää 17 tuntia. Minulta lohkesi tässä päivänä eräänä paikka hampaasta ja mietin, että mitähän minä nyt teen.  Onneksi hampaan kanssa pystyi hyvin elämään ja sain ajan omalle lääkärilleni Helsingissä, jossa sitten kävin samalla reissulla, kun palasin ikonikurssilta.