Perinteiset Korppoon, Houtskarin ja Utön yhteiset yleisurheilukilpailut järjestettiin toistamiseen Houtskarissa. Kysymyksessä on koulujen ala-asteiden väliset kilpailut. Kilpailupäivä oli keskiviikko 13.9.

Lähdimme matkaan (Utön koulun yhdeksän oppilasta, opettaja Brita ja minä) Eivorilla tiistai-iltapäivällä. Neljän ja puolen tunnin merimatkan jälkeen saavuimme Pärnaisiin Nauvossa. Siellä hyppäsimme autoihin ja jatkoimme matkaa lossilla Korppooseen. Korppoon länsipuolelta matka jatkui jälleen lossilla Houtskariin. Korppoon ja Houtskarin välinen lossiyhteys lienee Suomen pisimpiä. Matka kestää lossilla puoli tuntia ja lossi on todella nopea, nopeus arviolta 15 solmua.

Houtskarissa majoituimme paikalliseen, upeasti remontoituun ja laajennettuun kouluun. Haimme liikuntahallista voimistelupatjat ja levitimme ne ja makuupussit erään luokan lattialle. Vaikka matkan ja majoituksen jälkeen ilta oli jo pitkällä kävimme vielä Houtskarin urheilukentällä harjoittelemassa pituushyppyä. Utössa pituushypyn harjoittelu ei ollut mahdollista hiekan puutteen vuoksi. Kaiken em. jälkeen koululaisilla riitti vielä virtaa jalkapallon pelaamiseen.

Joukkueemme vaikutti melko väsyneeltä päivän tapahtumien jälkeen  mutta soitin varmuuden vuoksi vielä huuliharpulla kappaleen 'Sininen uni'. Tämäkään ei tosin auttanut, sillä meidän aikuisten ollessa opettajanhuoneessa kahvilla erään opettajan lemmikki -hilleri- oli livistänyt 'makuuhuoneeseemme'.Hilleri oli varsin leikkisä otus ja lapsilla meno oli sitten sen mukainen.

Kilpailupäivä valkeni upeana . Aurinko paistoi ja lämpöä oli yli 20 astetta.Meidän Utön joukkueemme ehti kilpailupaikalle ensimmäisenä. Ehdimme harjoitella vielä vähän pituushyppyä. Muita lajeja olivat 60 metrin juoksu sekä kuulantyöntö / pallon heitto 1-2-luokkalaisille.Voittaja oli se, jolla oli paras yhteenlaskettu tulos.Muut joukkueet (Korppoon ruotsinkielinen ja suomenkielinen ala-aste sekä Houtskarin ala-aste ) saapuivat bussilla. Kaikkiaan kilpailijoita oli noin 50.

Omalle osalleni oli lankeamassa kuulantyönnön mittamiehen osa. Toimitsijoita oli kuitenkin riittävästi paikalla olleista opettajista. Niinpä alun perin suunnittelemani tehtävä - kisojen valokuvaus - sitten toteutuikin.Kilpailut sujuivat joutuisasti ja jo puolenpäivän jälkeen kilpailut oli pidetty ja ohjelmassa seurasi ruokailu ja palkintojenjako.Utön menestyksestä vastasi ekaluokkalainen Linda, joka voitti oman sarjansa.

Keskiviikkoiltapäivän ohjelmaan kuului vierailu Houtskarin vanhassa puukirkossa, joka on Suomen vanhimpia. Samalla kävimme kaupassa ja ostimme Britan kanssa illan ruuat joukkueellemme. Utön koululaisilla ohjelma jatkui vielä sienien keräämisellä metsästä ja niiden tunnistamisella. Itse lähdin iltapäivän oppituntien aikana tutustumaan Saariston rengastietä pitkin Houtskarin muihin osiin, mm. Björköseen ja Mossalaan. Houtskarissa näyttää olevan elinvoimaisia kyliä. Sitä todistaa myös monien nuorien perheiden muutto viime vuosina Houtskariin.

Keskiviikon ohjelman päätti kiipeäminen Bergborgin näköalatorniin Utön koululaisten kanssa. Torstaiaamuna alkoi oppitunnin jälkeen matka kohti Pärnäista. Eivor lähti kohti Utöta 11:15. Opettaja Brita piti koulua Eivorissa paluumatkan ajan.Yleisurheilumatkamme kesti kaikkiaan reilut 50 tuntia. Seuraavaksi pisin kilpailumatka oli Korppoon koululaisilla, joiden matka kesti n. 5 tuntia.

Ruokailu Eivorissa

Majoittuminen "Hotelli Houtskariin"

Joukkueet kuuntelemassa kilpailuohjeita

Taneli pallonheittovuorossa

Hanna voittamassa kilpakumppaninsa 60 metrin juoksussa

Tuomas hyppäämässä pituutta

Moussalan idyllinen kylätie (osana Saariston rengastietä)

Houtskarin vanha puukirkko

Utön koulun biologian oppitunti (sienien tunnistamista)

Bergborgin näköalatorni Houtskarissa. Kuten kuvasta näkyy Lapin 60-ja70-lukujen avohakkuuidea ei ole levinnyt tänne asti